Dating App Etiquette: Dos and Don’ts for First Timers
- dec, 10 2025
- 0 Reacties
- Marieke van der Valk
Je opent de app. Je ziet haar. Ze lacht. Je hart slaat een slag sneller. Je swipet rechts. En dan? Dan wacht je. En wacht je. En wacht je. En na drie dagen krijg je eindelijk een bericht: ‘Hoi, leuk dat je swiped!’ En nu? Nu ga je een fout maken. En die fout kost je meer dan een avondje. Het kost je je zelfvertrouwen, je tijd, en misschien zelfs je kans op iets echts.
Wat is een dating app eigenlijk?
Het is geen verjaardagsfeestje. Het is geen speed dating in een kroeg waar iedereen al drie bier in heeft. Het is een digitale marktplaats. En jij bent het product. Ze scannen je profiel in 3 seconden. Zoals je een kip in de supermarkt bekijkt: kijkt ze naar de ogen? Ziet ze een lach? Ziet ze een foto waarop je niet in een badjas zit met een pizza in je hand? Als je profiel eruitziet alsof je het 3 jaar geleden hebt gemaakt en daarna nooit meer aangeraakt, dan ben je al uitgeschakeld. Geen tweede kans. Geen tweede kans.
De gemiddelde gebruiker op Tinder, Bumble of Hinge kijkt 7 seconden per profiel. Dat is minder dan de tijd die je nodig hebt om een koffie te bestellen. En als je profiel geen echte foto’s bevat - geen foto met vrienden, geen foto waarop je iets doet, geen foto zonder bril - dan ben je al een ‘ghost’. En dat wil je niet zijn.
Hoe krijg je het?
Je wilt een date? Dan moet je eerst een profiel maken dat niet lijkt op een LinkedIn-profiel van een boekhouder. Hier is de formule die ik gebruik: 3 echte foto’s + 1 actief beeld + 1 grappige bio.
- Foto 1: Jezelf, duidelijk, zonder bril, met een lach. Niet in de spiegel. Niet met een hond. Niet met een motor. Jezelf. Zoals je bent.
- Foto 2: Je aan het koken. Of aan het surfen. Of aan het wandelen in de bergen. Iets wat aantoont dat je een leven hebt buiten de app.
- Foto 3: Je met vrienden. Niet in een club. Niet met een bierfles. Maar met een glimlach, in een café, met een beetje natuurlijk licht. Dat laat zien: je bent sociaal. Niet een klootzak die alleen met zijn telefoon leeft.
- Actief beeld: Een foto waarop je iets doet. Klimmen. Gitaar spelen. Een koffiebar bezoeken. Niet een foto van jezelf met een zwaard. Niet een foto van jezelf met een sportwagen. Dat is een cliché. Dat is wat je ouders zouden doen.
- Bio: Geen ‘Liefde, reizen, sushi’. Dat is een leegte. Schrijf iets waarop ze kunnen reageren. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb vorige week een kip in de oven verbrand en nog steeds geen vriendin. Hulp nodig?’ Dat werkt. Want het is menselijk. En het laat zien: je hebt een zinnige humeur.
En nu de prijs: een goed profiel kost je 4 uur. Niet 20 minuten. 4 uur. Als je dat niet doet, dan betaal je met tijd. En tijd is duurder dan geld.
Waarom is het zo populair?
Omdat het makkelijk lijkt. Je swipet. Je matcht. Je chat. En dan? Dan denk je: ‘Dit is het.’ Maar het is niet het. Het is een voorproefje. Een korte test. Een proefrit. En de meeste mensen denken dat ze een date hebben als ze 5 berichten hebben gewisseld. Dat is niet waar. Een date is wanneer je haar ziet. In het echt. Met haar haar. Met haar geur. Met haar manier van lachen.
De app is de deur. Niet het huis. En als je denkt dat je haar kent omdat ze ‘ik hou van dieren’ schrijft, dan ben je een beginner. Ze heeft dat geschreven omdat het in de app staat als standaardtekst. Ze heeft het gekopieerd van iemand anders. Dat is geen karakter. Dat is een template.
En de cijfers? In Nederland matchen gemiddeld 12% van de mannen met een vrouw op een datingapp. Van die 12%, gaan 3% door naar een eerste date. Van die 3%, gaat 1% door naar een tweede date. En van die 1%, gaat 0,5% naar een echte relatie. Dat is geen loterij. Dat is een selectieproces. En jij moet je profiel zo maken dat je in die 0,5% valt.
Waarom is het beter dan oude methodes?
Je denkt: ‘Vroeger was het beter. In de kroeg. Bij de vrienden. In de supermarkt.’ Nee. Vroeger was het lastiger. Je moest je verkleeden. Je moest je zenuwen onder controle houden. Je moest een gesprek beginnen. En als je het fout had? Dan was het gedaan. Geen tweede kans. Geen ‘swipe right’.
Met een app heb je een filter. Je kunt kiezen. Je kunt zien wat ze doen. Wat ze houden. Wat ze niet houden. Je kunt zien of ze in jouw stad wonen. Of ze een baan hebben. Of ze een hond hebben. Je kunt zien of ze een foto hebben waarop ze met een kind staan - en dan weet je: dat is een risico. Of een kans.
En de prijs? Een datingapp kost je €0 per maand als je de gratis versie gebruikt. Een avondje uit in een restaurant met een vrouw die je niet kent? €50. Een taxi? €20. Een drankje? €10. Totaal: €80. En als het fout gaat? Dan heb je €80 verloren. En je zelfvertrouwen. En je tijd.
Met een app betaal je geen geld. Je betaalt je tijd. En je tijd is het enige wat je niet terugkrijgt.
Wat voor gevoel krijg je?
Je krijgt het gevoel van controle. Niet het gevoel van geluk. Niet het gevoel van liefde. Maar het gevoel van controle. Je kiest. Je selecteert. Je bepaalt. En als je het goed doet? Dan krijg je iets wat je nog nooit had: een echte connectie. Niet een flirter. Niet een ghost. Niet iemand die je berichten beantwoordt met ‘haha’.
Ik heb een vrouw ontmoet via Hinge. Ze had een foto van zichzelf met een boek in de hand: ‘The Midnight Library’ van Matt Haig. Ik schreef: ‘Als je dat boek hebt gelezen, dan weet je dat het leven geen fouten heeft - alleen keuzes.’ Ze antwoordde: ‘En jij? Wat is jouw keuze?’
We hadden een date. Ze had een blauwe jurk aan. Ze lachte met haar ogen. Ze had een moeder die stierf aan kanker. Ze zei: ‘Ik wil niet met iemand daten die bang is voor pijn.’
Ik heb haar nog steeds. Niet omdat ik goed swiped. Maar omdat ik goed schreef. En goed luisterde. En niet probeerde te imiteren wat ik dacht dat ze wilde horen.
Wat je NOOIT moet doen
- Niet ‘Hoi’ sturen. Dat is de zwaarste fout. Dat is de manier waarop je een kip in de supermarkt aanspreekt. Geen ‘Hoi’. Geen ‘Hey’. Geen ‘Wat’s up?’
- Niet vragen: ‘Wat doe je?’ Dat is een open vraag. Die beantwoordt ze met ‘niks’. En dan ben je weg.
- Niet vragen: ‘Waar woon je?’ Dat staat in haar profiel. Als je dat niet ziet, dan ben je niet geïnteresseerd. Dan ben je een bot.
- Niet sturen met een meme. Meme’s zijn de dood van het gesprek. Ze zijn een uitvlucht. Een schuilplaats. Een manier om niet te zeggen wat je echt denkt.
- Niet ‘Je bent mooi’ zeggen. Dat weet ze al. Dat zeggen alle mannen. Zeg iets wat ze niet verwacht. Zeg: ‘Ik zag je foto met de koffie en dacht: die persoon is niet bang om te zeggen wat ze wil.’
Wat je WEL moet doen
- Gebruik haar profiel. Als ze een foto heeft met een hond, dan zeg je: ‘Wat is de naam van je hond? En is hij een klootzak of een engeltje?’
- Vraag iets specifieks. ‘Je hebt gezegd dat je naar Bali ging. Wat was het mooiste moment?’
- Laat ruimte voor antwoord. Geen open vragen. Geen gesloten vragen. Vraag iets dat een verhaal oproept.
- Stuur een bericht op een vrijdagavond. Niet op maandag. Niet op woensdag. Op vrijdag. Dan is ze ontspannen. Dan is ze klaar voor iets leuks.
- Stuur een bericht met een vraag over een foto. Niet over haar gezicht. Niet over haar lichaam. Over iets wat ze doet. Over iets wat ze houdt.
Hoe lang duurt het?
Van swipen tot date? Gemiddeld 7 tot 14 dagen. Als je goed doet. Als je niet te veel berichten stuurt. Als je niet probeert te imiteren wat je denkt dat ze wil horen. Als je echt bent.
Ik heb een man ontmoet die 42 dagen wachtte. Hij stuurde geen bericht. Hij wachtte. En toen stuurde hij één bericht: ‘Je hebt een foto van jezelf met een boek over de geschiedenis van Amsterdam. Ik heb een boek over de geschiedenis van Utrecht. Kunnen we het vergelijken?’
Ze antwoordde: ‘Ja. Maar eerst: heb je ook een kaart van de stad?’
Ze gingen op een date. Ze kregen een relatie. En nu zijn ze getrouwd.
Wat als het misgaat?
Als ze niet antwoordt? Dan is het niet jouw fout. Dat is haar keuze. En die keuze heeft niets met jou te maken. Ze had een slechte dag. Ze had een ex. Ze was moe. Ze had geen zin. Dat is geen reflectie op jou.
Je bent geen product dat moet worden verkocht. Je bent een mens. En als je dat vergeet, dan verlies je jezelf. En dan verlies je alles.
Je hoeft niet iedereen te bevallen. Je hoeft niet iedereen te matchen. Je hoeft niet iedereen te imiteren. Je hoeft alleen maar jezelf te zijn. En dan wacht je. En dan komt ze. En dan weet je: het was waard.