Hoe je een eerste bericht schrijft dat echt werkt op datingapps
- nov, 2 2025
- 0 Reacties
- Esmee van Dijk
Je zit daar. Scrollt. Scrollt. En dan zie je haar. Perfecte lach. Die ogen die je door je borstkas steken. Je hart slaat een slag. Je duwt op ‘like’. En dan? Nada. Geen reactie. Geen ‘hallo’. Geen ‘wat een leuke foto’. Je hebt net €12 uitgegeven aan een premium-abonnement, 47 minuten besteed aan het kiezen van de perfecte foto’s, en nu? Stilte. Alsof je een brief in een fles hebt gegooid… en de fles is in de Oostzee gezonken.
Het is niet jouw uiterlijk. Niet je leeftijd. Niet je baan. Het is je eerste bericht. En die? Die is een klappenbak. Een kogel zonder richting. Een ‘hallo’ dat net zo veel waard is als een koude bierfles op een zomeravond in Utrecht.
Wat is een goed eerste bericht? Het is geen ‘hey’. Geen ‘hoe is het?’. Geen ‘ik vind je leuk’. Dat zijn de dingen die duizenden mannen al hebben gestuurd. Dat is de spam van de datingwereld. En zij? Zij ziet dat. Ze ziet het elke dag. Tien keer per dag. Ze heeft 12 ‘hey’s’ gekregen vandaag. En jij? Je bent nummer 13. En ze scrollt verder.
Hoe krijg je het? Je krijgt het door te stoppen met zoeken naar ‘wat ik moet zeggen’ en te beginnen met ‘wat zij wil horen’.
Ik heb in Barcelona een vrouw ontmoet die 37 berichten per dag kreeg. Ze zei: ‘De enige die me antwoordde, was degene die vroeg: “Wat doe je als je niet op Tinder bent?” Ik dacht: wow, die wil echt weten wie ik ben. Niet wie ik lijkt te zijn.’
Je moet niet praten over jezelf. Je moet haar uitnodigen om over zichzelf te praten. En wel op een manier die haar lach laat zien. Dat is de sleutel.
De 3 soorten berichten die werken (en de 1 die je nooit mag sturen)
Er zijn drie types eerste berichten die echt werken. En één die je meteen moet wissen uit je hoofd.
Typ 1: De specifieke compliment
‘Je lach op die foto bij de zonsondergang… die had me kunnen doen stoppen met ademhalen.’
Geen ‘je bent mooi’. Geen ‘je hebt een leuk lachje’. Dat is te vaag. Dat is wat iedereen zegt. Je moet een detail noemen. Een echte, tastbare, zichtbare, geurige, hoorbare detail. De zonsondergang. De hoed die ze draagt. De hond die haar bijna uit de foto trekt. Dat is het. Dat is wat haar hersenen opslaan: ‘Hij heeft echt gekeken.’
Typ 2: De open vraag met een twist
‘Als je morgen een dag vrij had en je kon niks doen wat normaal is… wat zou je dan doen?’
Geen ‘wat is je favoriete film?’ Dat is saai. Dat is een test van je Netflix-lijst. Geen ‘wat is je droomreis?’ Dat is te groot. Dat is een antwoord dat je niet kunt gebruiken. De twist? ‘Niets wat normaal is.’ Dat dwingt haar om te denken. Niet te reciteren. Niet te copiëren. Ze moet iets echt, onverwachts, misschien zelfs een beetje raars bedenken. En daarmee geef je haar ruimte om zichzelf te tonen. En dat? Dat is sexy.
Typ 3: De humor met een knipoog
‘Ik heb een theorie: als je een foto met een hond hebt, ben je een betere partner. Ik heb een hond. Ik heb een verhaal. Maar jij? Wat is jouw hond aan het doen terwijl je dit leest?’
Humor is de sneeuwbol die de hele berg afrolt. Maar het moet slim zijn. Niet ‘haha ik ben grappig’. Snel, kort, met een knipoog. Alsof je haar een glimlach toewerpt vanuit een café aan de andere kant van de stad. Ze moet denken: ‘Die vent is niet serieus… maar hij is wel slim.’
En de enige die je nooit mag sturen? ‘Hey.’
Als je ‘hey’ stuurt, dan ben je niet de man die ze wil ontmoeten. Je bent de man die ze probeert te vermijden.
Waarom werkt dit? En waarom is het beter dan alles wat je hebt geprobeerd
Je denkt: ‘Maar ik heb het al geprobeerd. Ik heb ‘hallo’ gezegd. Ik heb ‘leuke foto’ gezegd. Ik heb zelfs ‘wat doe je vanavond?’ gezegd.’
En dan? Nada. Zelfs als ze antwoordde, was het: ‘thx’ of ‘hehe’.
Waarom? Omdat je geen verhaal hebt opgebouwd. Je hebt geen connectie gemaakt. Je hebt geen nieuwsgierigheid opgeroepen. Je hebt geen emotie gewekt.
Ze heeft 1500 profielen gezien dit jaar. Ze heeft 400 ‘hallo’s’ gekregen. Ze heeft 80 ‘leuke foto’s’ ontvangen. En 12 ‘wat doe je vanavond?’
Maar ze heeft maar 3 berichten gekregen die haar deden denken: ‘Wie is deze vent?’
Die drie? Die zijn de enige die een reactie kregen. En van die drie? Twee werden uitgenodigd voor een drankje. Een werd meegenomen naar een geheime speeltuin in Amsterdam.
Het is niet de foto. Het is niet de leeftijd. Het is niet het geld. Het is de emotie die je opwekt.
Je wilt niet dat ze denkt: ‘Oh, een andere vent.’
Je wilt dat ze denkt: ‘Waarom is hij anders?’
Wat voor gevoel krijg je als het werkt?
Stel je voor: je stuurt het bericht. Je kijkt niet naar je telefoon. Je doet iets anders. Een kopje koffie. Een wandeling. Een boek. En dan… ping.
Ze reageert. Niet met ‘thx’. Niet met ‘hehe’. Maar met: ‘Haha, ik was net aan het denken aan dat exacte moment… ik heb een foto van die plek. Wil je zien?’
En dan? Dan is het gedaan. Je hebt haar niet ‘gevraagd’ om te chatten. Je hebt haar uitgenodigd om haar wereld te delen. En dat? Dat is het moment waarop het verschil wordt gemaakt.
Je voelt het. Een soort elektrische schok. Niet van verlangen. Van verbinding. Alsof je een deur hebt gevonden die al 1000 mensen probeerden te openen… en jij had de sleutel.
Je krijgt het gevoel dat je iets echt hebt gemaakt. Niet gepland. Niet gekocht. Niet geproefd. Maar gemaakt. Met woorden. Met aandacht. Met moed.
En dan? Dan is het niet meer een datingapp. Dan is het een moment. Een begin. Een kans.
Hoeveel tijd kost het? En wat kost het echt?
Je denkt: ‘Ik heb 20 minuten nodig om een bericht te schrijven.’
Je hebt er 27 seconden voor nodig.
Ja. 27 seconden.
Je kijkt naar haar foto. Je kijkt naar de details. Je denkt: ‘Wat is er uniek hier?’
Je typt. Twee zinnen. Drie max. Dan verstuur je. En je doet iets anders.
De tijd? Niet je tijd. Het is haar tijd. En zij kiest. Niet jouw tijd. Niet jouw energie. Haar aandacht. En die? Die is duurder dan een premium-abonnement.
Wat kost het? €12 per maand voor Tinder Gold? €15 voor Bumble Premium? Dat is de toegangsprijs. De echte prijs? Je zelfvertrouwen. Je vermogen om niet te schuiven. Je vermogen om te durven… iets te zeggen dat niet standaard is.
En dat? Dat kost niets. Maar het is de moeite waard.
Wat als ze niet reageert?
Ze reageert niet? Goed.
Je hebt je bericht gestuurd. Je hebt je best gedaan. Je hebt jezelf niet verkleind. Je hebt niet ‘hallo’ gezegd. Je hebt niet gebeden. Je hebt niet geprobeerd te imponeren.
Je hebt een deur geopend. En als ze er niet doorheen komt? Dan was ze niet de juiste.
Er zijn 200 andere vrouwen. 200 andere foto’s. 200 andere momenten waarop je iets kunt zeggen dat haar doet stoppen. En je weet nu hoe. Je hebt de sleutel. Je hoeft niet te wachten. Je hoeft niet te twijfelen. Je hoeft niet te herhalen.
Je gaat gewoon verder.
En als je dat doet? Dan begin je te winnen. Niet met aantal matches. Niet met aantal berichten. Maar met kwaliteit. Met connectie. Met echte momenten.
Je bent niet meer een man die op een app zoekt.
Je bent een man die een verhaal vertelt.